تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۲۹۱۶۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرهنگ‌سازی در حفظ محیط زیست از طریق هنر امکان‌پذیر است/هنرمندان سفیران محیط زیست

 مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر به کارگیری هنر به منظور جلب توجه اقشار مختلف و ترویج اهمیت محیط زیست گفت: هنر یکی از موثرترین راه‌های فرهنگ‌سازی در این حوزه است.

داوود میرشکار در حاشیه بازدید از نمایشگاه نقاشی آثار نقاشی زیست ‌محیطی "بومی به وسعت هورالعظیم" در گالری ریم اهواز اظهار کرد: هنرمندان سفیران محیط زیست هستند که می‌توانند با ظرافت هر چه تمام مسایل محیط زیست و حفاظت از آن را به درستی به مخاطب انتقال دهند.

وی با اشاره به آثار ارایه شده در این نمایشگاه بیان کرد: تابلوهای نقاشی در این نمایشگاه، با الهام‌گیری از طبیعت و انعکاس خطرات و چالش‌های زیست محیطی، پاسخ‌های خلاقانه و هنرمندانه‌ای را به مخاطبان ارایه کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان تابلوها را منعکس‌کننده معضلات و چالش‌های پیش‌روی محیط‌بان دانست و عنوان کرد: محیط بانان به عنوان حامیان طبیعت، وظیفه خطیری را برعهده دارند و امرار معاش آنها در کنار خط آتش مجرمین مقدر شده است.

وی در ادامه فعالیت و تلاش‌های صورت گرفته توسط سازمان حفاظت محیط زیست در ادای وظایف ذاتی خود به ویژه در رابطه با مالچ‌پاشی تشریح کرد.

 

همچنین رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشت‌آزادگـان نیز به ایرنا گفت: هنر موجود در این آثار،غنا و تنوع زیستی موجود در خوزستان به ویژه مناطق حفاظت شده میشداغ و تالاب هورالعظیم را با نهایت وضوح به تصویر کشیده است.

هادی جلالی بیان کرد: آنچه که باید هنر را مرتبه‌دهی کند، روشنی‌بخشی آن به پستوهای تاریک و زوایای مهم مغفول از دید جامعه است؛ وقتی در تابلوهای موجود دلایل بی‌رحمی به طبیعت به صورتی کاملا هنری و اشاره‌ای با نهایت ظرافت گنجانده شده که بازدیدکنندگان را به برداشت متفاوت اما هم جهت وا می‌دارد، این یعنی هنری موفق و دارای مرتبه والایی است.

برگزارکنندگان این نمایشگاه ضمن تشکر و قدردانی از حضور مجموعه سازمان حفاظت زیست ابراز امیدواری کردند که این‌ بازدید بتواند به شناسایی و حمایت از هنرمندان فعال در حوزه محیط‌ زیست کمک کند و نقش به سزای مسئولان و تصمیم‌سازان دولت در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست را فزونی بخشد.

در پایان این بازدید از برگزار کنندگان نمایشگاه تقدیر شد.

نمایشگاه انفرادی نقاشی "بومی به وسعت هورالعظیم" کاری از نیما صفدریان ۲۵ فروردین ماه جاری در اهواز برپا شد. این نمایشگاه که براساس عکس‌های سیدباقر موسوی، محیط بان و فعال محیط زیست خوزستانی نقاشی شده است تا ۲۹ فروردین ماه در گالری ریم برپا است.

سیدباقر موسوی محیط بان مشهور شهرستان دشت آزادگان و کنشگر محیط زیست است که در فضای مجازی ۱۰۴ هزار دنبال کننده دارد. او اولین کسی است که وجود گونه شاخص آهوی میشداغ را با تصویربرداری اثبات کرد و برای نخستین بار نسبت به مالچ پاشی نفتی در منطقه حفاظت شده میشداغ (به زبان محلی مشداخ) و زیستگاه‌های دشت آزادگان اعتراض کرده است. مبارزه با زمین خواری در منطقه حفاظت شده میشداغ، آبگیری تالاب هورالعظیم و عکاسی از گونه‌های منحصربه فرد گیاهی و جانوری از جمله فعالیت‌های شاخص وی بوده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار